Dessa allmänna villkor (”Allmänna Villkoren”) gäller för samtliga tjänster (”Tjänsterna”) som tillhandahålls av LetMeRepair Nordic AB, org. nr 556739-8093 (”LetMeRepair”) och som utförs på Kundens (definierad i punkt 1.3) enhet (”Enheten”). Alla referenser till ”vi”, ”vår” eller ”oss” är till LetMeRepair.
Om vi har ingått ett annat avtal med Kunden och det förekommer motstridiga bestämmelser mellan dessa Allmänna Villkor och sådant avtal ska dessa Allmänna Villkor äga företräde framför avtalet. Alla avvikelser från dessa Allmänna Villkor ska vara skriftligt godkända av LetMeRepair för att vara giltiga.
LetMeRepairs Allmänna Villkor gäller för såväl konsumenter som näringsidkare (”Kunden”) om inget annat framgår av dessa Allmänna Villkor. Konsument är varje fysisk person som agerar för privat ändamål. Näringsidkare avser en fysisk eller juridisk person eller rättskapabelt enkelt bolag.
Dessa Allmänna Villkor gäller såväl för de avtal som ingåtts med Kunden i våra fysiska butiker som för våra distansförsäljningsavtal, om inget annat framgår av dessa Allmänna Villkor.
Genom att beställa en tjänst eller vara hos LetMeRepair accepterar Kunden dessa Allmänna Villkor. Genom att acceptera villkoren förbinder sig Kunden att följa villkoren i sin helhet.
LetMeRepair skickar Kunden ett kostnadsförslag baserat på Kundens beställning. Vårt kostnadsförslag inkluderar allt material som krävs för reparationen och gäller i fyra veckor från det datum då kostnadsförslaget skickades till Kunden. Om Kunden inte accepterar kostnadsförslaget inom denna tidsperiod förbehåller sig LetMeRepair rätten att skicka nytt kostnadsförslag till Kunden. LetMeRepair kan i sådant fall inte garantera att priset för Kundens beställning är detsamma om i det ursprungliga kostnadsförslaget.
Bindande avtal uppstår när Kunden mottagit vår orderbekräftelse. För undvikande av missförstånd är vårt kostnadsförslag inte detsamma som vår orderbekräftelse.
Kunden ska betala för Tjänsten enligt godkänt kostnadsförslag, om inget annat särskilt har avtalats mellan LetMeRepair och Kunden. Betalning ska vara LetMeRepair tillhanda senast 14 dagar från fakturadatum.
Vid försenad betalning har LetMeRepair rätt att ta ut dröjsmålsränta enligt räntelagen samt lagstadgad påminnelseavgift och inkassoavgift, innefattande indrivningskostnader.
Utöver LetMeRepairs rätt att debitera kostnader vid Kundens dröjsmål med betalning enligt punkt 3.2, har LetMeRepair rätt att hålla kvar Kundens Enhet till dess full betalning erläggs. LetMeRepair har i sådant fall rätt att debitera Kunden dess kostnader som uppstår i samband med att LetMeRepair förvara Kundens Enhet.
Inlämning av de Enheter som ska repareras sker på Kundens risk och bekostnad.
Vi levererar Enheten i enlighet med Kundens beställning. Tillkommande leveranskostnader anges särskilt i kostnadsförslaget och anges separat på fakturan. Vid reparationsavtal övergår risken för leveransen på Kundens risk, så snart vi har överlämnat Enheten till speditören, fraktföraren eller den som annars ska utföra leveransen av försändelsen. Detta gäller i den utsträckning som är tillåten enligt tvingande konsumenträttslagstiftning.
Vi returnerar inte defekta delar i Enheten om inte Kunden, vid avtalets ingående, särskilt har begärt att de defekta delarna ska returneras.
Alla angivna leveranstider är endast uppskattningar och avvikelser från angivet leveransdatum kan ske. Om vi upptäcker att leverans inte kan ske +/- 5 arbetsdagar från det uppskattade leveransdatumet meddelar vi Kunden detta utan dröjsmål. Vid leveransförseningar ska ny leveranstid avtalas.
Skulle det inte vara möjligt att returnera en Enhet till Kunden till den angivna leveransadressen kommer vi utan dröjsmål att kontakta Kunden t.ex. via telefonkontakt eller e-post för att få en ny giltig leveransadress. Om vi inte når Kunden eller Kunden inte medverkar till att Enheten kan levereras förbehåller vi oss att debitera Kunden för kostnaderna för förvaring samt för de nya leveranskostnaderna.
Frakt och leverans
Leveranstiden är normalt 2–4 arbetsdagar, räknat från dagen efter då beställningen gjordes, förutsatt att vi har varan i lager. När varan har lämnat vårt lager övergår leveransansvaret till fraktbolaget som levererar din order inom utsatt tid. LetMeRepair kan inte lämna någon leveransgaranti för varor som inte finns i lager vid beställningstidpunkt eller för varor som har lämnat vårt lager. Det betyder att den totala leveranstiden kan bli längre än vad som anges som normalt för valt fraktsätt, om transportören själv orsakar en försening.
När vi har skickat iväg din order får du en leveransbekräftelse med kollinummer till din e-postadress.
Kollinumret kan du använda för att spåra din leverans hos fraktbolaget.
Leveranssätt
Leverans av beställda varor sker med den valda tjänsten, FedEx eller PostNord.
Postpaket (49 SEK)
Leverans till utlämningsställe – Postnord
Försändelsen anländer till ditt närmsta Postnord-ombud, t.ex. en närliggande livsmedelsbutik.
En SMS-avi skickas ut med information om var du kan hämta ditt paket. Paketet ska hämtas inom 14 dagar för att förhindra att det går i retur.
Hempaket (135 SEK)
Hemleverans – FedEx
Leverans sker helgfri vardag. FedEx kontaktar dig för att boka utkörning. På de flesta orter kan man välja dag- eller kvällsleverans, men på vissa andra orter kan man endast få paketet levererat på antingen dagen eller kvällen. För att kontrollera vad som gäller för din ort bör du kontakta FedEx på 0200 252 252.
Returfrakt
Sverige PostNord 109 SEK
Danmark PostNord 149 SEK
Transportansvar
Om varan skadas eller kommer bort under transporten från oss till dig är det vi som är ansvariga. Vid en eventuell retur till oss är det du som kund som är ansvarig för godset.
Transportskador
Om produkten är skadad vid leveranstillfället bör detta anmälas omgående till LetMeRepair. För att vi ska kunna reklamera skadan gentemot vår transportör behöver vi anmäla transportskadan inom 1-3 dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid. Detta gäller såväl synliga som dolda transportskador och det är därför viktigt att du packar upp och kontrollerar att produkten är felfri så snart som möjligt efter mottagandet.
Om skadan är synlig är det enklast om du anmäler detta direkt till chauffören vid mottagandet av försändelsen. Tänk på att alltid spara emballaget för att reklamationen ska kunna hanteras korrekt.
Ej utlöst order
Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad etc.). Därför tar vi ut en avgift på 249 kr inklusive moms om ett paket inte hämtas ut. Försändelsen ligger hos postombudet i 14 dagar innan den returneras till oss. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt beskrivningen nedan. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.
Leveransförsening
Du har rätt att häva ditt köp utan extra kostnad vid eventuell försening mot utlovad leveranstidpunkt. Kontakta oss då via hemsidan
Retur, ångerrätt och garanti
Så returnerar du en vara
Returnera en vara genom att följa dessa steg:
Du får pengarna tillbaka senast 14 dagar efter att vi har mottagit paketet.
Det är du som kund som har ansvaret för att dina returvaror kommer till oss. Notera därför paketets kolli-ID när du skickar paketet från ditt ombud, och be om ett kvitto om du inte får ett.
Returfraktkostnaden på 109 SEK dras av automatiskt från ditt återbetalningsbelopp.
Har du en obetald faktura för din order är det viktigt att du själv flyttar fram förfallodatum. Det gör du på www.klarna.se eller genom att ringa 08-120 120 10.
Om produkten är skadad, om du inte har fått din retursedel eller om du har några andra frågor, kan du alltid kontakta oss via vårt kontaktformulär (klicka här).
Så byter du en vara
Om du önskar byta din vara till en annan ska du returnera varan enligt instruktionerna ovan och lägga en ny beställning på den vara du önskar. När vi har hanterat din retur får du pengarna tillbaka minus returfrakt. Se ovan för returvillkor och priser på returfrakt.
Om du vid köptillfället har använt en rabattkod, mängdrabatt eller liknande, måste du kontakta kundservice för att få ersättning så att du kan beställa på nytt.
Ångerrätt
När du handlar hos oss har du rätt att öppna och testa din produkt. En avgift på upp till hela produktens värde kan dras av från din återbetalning om produkten returneras i försämrat skick.
Om du ångrar ditt köp kan du returnera produkten och få pengarna tillbaka. Du har ångerrätt i 14 dagar och ångerfristen gäller från dagen då du mottar din produkt.
Om avtalet träffas på distans, t.ex. efter Kundens beställning via LetMeRepairs hemsida eller s k webbportal, har Kunden rätt att frånträda avtalet enligt gälande konsumenträttslagstiftning. Information om Kundens ångerrätt finns på sista sidan i dessa Allmänna villkor.
Vi åtar oss att:
Utförandet av kostnadsfria Tjänster utförs i enlighet med respektive tillverkares lämnade garanti för den relevanta Enheten.
Kunden ansvarar själv för att säkerhetskopiera samtliga data och program (mjukvaror) på Enheten innan inlämning för reparation. Vi ansvarar inte för den förlust, återställning eller åverkan av data eller program eller för de därav följande driftstopp som uppstår eller krävs genom våra Tjänster.
Om vi behöver utföra ett arbete som inte omfattas av det ursprungliga kostnadsförslaget, men som lämpligen bör utföras i samband med Tjänsten kommer vi att inhämta Kundens anvisningar.
I de fall vi inte når Kunden, trots upprepade försök, kommer vi att utföra ev. tilläggstjänst endast om arbetet inte medför någon större kostnad för Kunden med hänsyn till det totala priset, eller om det finns särskilda skäl att anta att Kunden önskar få tilläggstjänsten utförd.
För tilläggsarbeten har vi rätt till ett pristillägg som är skäligt med hänsyn till arbetets art, omfattning och utförande, normalt högst 15 % av det ursprungliga priset (högst 3000 kr)..
Om Tjänsten avviker från vad som avtalet eller vad som anges i punkt 7.1 är detta att anse som ett fel.
Vid fel åtar sig LetMeRepair att utan onödigt dröjsmål och utan kostnad för Kunden avhjälpa sådant fel. Detta gäller dock inte om avhjälpandet medför olägenheter eller l.
Om avhjälpande inte kan ske har Kunden rätt till prisavdrag eller hävning. Kundens rätt till avhjälpande, prisavdrag eller hävning utgör Kundens exklusiva påföljd för fel i Tjänsten.
LetMeRepair ansvarar för att Enheten inte skadas under den tid som Enheten är i LetMeRepairs besittning.
Om skada uppstår på Enheten under den tid som Enheten är i LetMeRepairs besittning har Kunden endast rätt till ersättning för direkt skada som har uppkommit på grund av LetMeRepairs vårdslöshet (inklusive direkta skador som orsakats av LetMeRepairs företrädare).
LetMeRepairs ansvar är under alla omständigheter begränsat till ett belopp som motsvarar vad Kunden har betalat eller skulle ha betalat för Tjänsten.
Denna ansvarsbegränsning gäller i förhållande till företag och konsumenter i den utsträckning ansvaret kan begränsas enligt tillämplig lag, t.ex. relevant konsumenträttslig lagstiftning. Begränsningen i LetMeRepairs ansvar gäller inte skador som uppstår i fall av uppsåt eller grov vårdslöshet eller om skadan avser liv eller hälsa.
Kunden godkänner att personuppgifter får behandlas av LetMeRepair i den utsträckning som är nödvändig för att LetMeRepair ska kunna tillhandahålla och utveckla tjänsten, inkräva betalning, ge support, utföra egen analys och administration samt uppfylla bestämmelser i lag eller myndighetsföreskrift.
Kunden har rätt att när som helst återkalla sitt godkännande av att personuppgifter behandlas enligt punkt (1) genom att kontakta LetMeRepairs kundservice.
Kunden har när som helst rätt till information, rapporter, radering eller spärrning av sina personuppgifter.
Om Kunden inte efter utfört uppdrag mottar Enheten eller om Enheten inte kan avlämnas hos denne, kommer vi skriftligen uppmana Kunden att hämta Enheten hos oss inom tre månader, eller efter Kundens önskan återigen översända apparaten mot betalning. Om Kunden inte hämtar Enheten inom tre månader eller om inte heller det andra avlämningsförsöket lyckas, kan Enheten komma att säljas enligt lag (1985:982) om näringsidkares rätt att sälja saker som inte har hämtats. Om Enhetens värde är mindre än 400 kronor förbehåller vi oss rätten att slänga Enheten.
Kunder som är missnöjda med våra Tjänster kan kontakta vår support [email protected].
Om vi inte lyckas hitta en gemensam lösning för Kundens klagomål ska tvister med anledning av dessa Allmänna Villkor lösas i allmän domstol enligt svensk rätt.
Om Kunden är konsument har Kunden också möjlighet att anmäla sitt ärende på EU-kommissionens onlineplattform: http://ec.europa.eu/odr